Tri veci, ktoré skontrolovať pred každou jazdou na bicykli
Bezpečnosť na prvom mieste! Než vyrazíte zbierať kilometre a zážitky na MTB, gravel biku alebo cestnom bicykli, uistite sa, že bicykel je z technickej stránky na jazdu pripravený. Tu je podľa nás tá úplne základná kontrola pred jazdou, ktorú by ste mali vykonať.
Brzdy na bicykli
Ak už nič iné, tak kontrola bŕzd by mala prebehnúť pred každou jazdou. Nejde o žiadnu zložitú diagnostiku. Stačí postláčať páky, či ich nepretlačíte až k riadidlám, čo by znamenalo, že je v brzdovom systéme vzduch, alebo povolené lanko – a to je zle. Ak sa vám to stane pri hydraulických brzdách, skúste páčky párkrát postláčať. Väčšinou sa po niekoľkých stlačeniach vrátia a je to v poriadku. Deje sa to hlavne v prípade, keď skladujete bicykel vo vertikálnej polohe, napríklad zavesený na stene za predné koleso. Pri brzdách s lankom môže byť vytiahnuté lanko, alebo príliš ošúchané brzdové gumičky. Potom je potrebné lanko alebo brzdové gumičky dotiahnuť alebo vymeniť.
Ak sú brzdové páčky v poriadku, skúste zabrzdiť predné koleso, potom zadné koleso. Brzdia? Diagnostika je hotová! Ja to robím úplne automaticky a trvá to celé pár sekúnd. Posledné, čo chcete, je zistiť problém až niekde na zjazde.
Tlak v plášťoch
Ak nie ste pretekári, tak nie je nutné úplne presne merať tlak v plášťoch. Ja používam svoju osobnú „palcovú metódu“. Vezmem palec, druhou rukou ho pritlačím na plášť a vidím a cítim, či prifúknuť alebo vypustiť. Ak potrebujete presné číslo, je zvyčajne napísané na boku vášho plášťa. Ak jazdíte na bezdušových plášťoch, môžete fúkať nižšie tlaky. Tiež je dobré si premyslieť, po akom teréne približne pôjdete, pretože na asfalte je lepšie mať vyšší tlak ako niekde na koreňoch.
Tlak v prípade horských bicyklov by sa mal pohybovať v rozmedzí 2 – 3 bary / 30 – 40 psi, pri gravel bikoch cca 4 bary / 60 psi (pri bezdušových plášťoch stačia len 3 bary), pri cestných bicykloch 8 barov / 120 psi (galusky až okolo 10 barov / 145 psi).
Kontrola bicykla pred jazdou znamená aj kontrolu tlaku v pneumatikách.
Primárne ide o to skontrolovať, že nemáte mäkké koleso, aby ste nepraskli dušu alebo sa vám nevyzul bezdušový plášť. To sa doma rieši lepšie, než niekde na ceste. A tiež je dobré so sebou voziť pumpičku alebo bombičku CO2.
Stav reťaze
Ak objavíte poruchu, na ktorú sami nestačíte, vyberte sa do servisu. Lepšie premeškať jeden výjazd, než mať nehodu v lese alebo na ceste. Tak nech vás bicykel poslúcha a každý deň v sedle si užijete na 100 %.
v Kubíkově aplikaci Stáhnout aplikaci
Kam ďalej?
Prejdi si aj ďalšie články.
10. Sprievodca cyklotrasami a cyklopruhmi
Jazda na bicykli je skvelá aktivita pre jednotlivcov aj rodiny, či už pre zábavu, zdravie, alebo ako ekologický spôsob dopravy. Ale čo keď príde na pravidlá jazdy na cyklotrasách, cyklopruhoch a priechodoch pre cyklistov? Tu je váš komplexný sprievodca, ktorý vás prevedie pravidlami a najlepšími postupmi pre bezpečnú a zodpovednú jazdu.
To predsa vie každý cyklista!
Rozhodli ste sa jazdiť na bicykli ďalej ako len po rožky? Jupí, vitajte medzi cyklistami! Aby ste sa na bicykli cítili dobre a čoskoro sa zaradili medzi ostrieľaných cyklistov a cyklistky, prejdite si náš zoznam tipov a odporúčaní, ktoré uľahčia jazdu a orientáciu v návykoch obrovskej komunity cyklistov. A pretože opakovanie je matka múdrosti, poďme si to zopakovať všetci.
Neprehliadnite naše tipy
Nájdi inšpiráciu na ďalší cyklovýlet.